ماهان سرویس .

علت حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی چیست؟

حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات شایع در این دستگاه ها است که کاربران زیادی از آن شکایت دارند.
قرص های ماشین ظرفشویی یکی از راحت ترین گزینه های شوینده هستند. اکثر آنها دارای ترکیب 3 در 1 هستند، یعنی حاوی تمام اجزای لازم برای شستشوی باکیفیت ظروف هستند.
از معایب این قرص ها می توان هزینه آنها را نام برد که تا حدودی بیشتر از پودرها و ژل ها است و همچنین این واقعیت که قرص ها حل شوندگی کمتری نسبت به سایر شوینده دارند. اما چرا یک قرص شوینده می تواند دست نخورده در ماشین ظرفشویی بماند یا به طور کامل حل نشود؟

چه زمانی می توانید خودتان مشکل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی را برطرف کنید؟

1- تاریخ انقضای قرص را بررسی کنید

در صورتی که محصولی با کیفیت پایین خریداری کرده اید، شرایط نگهداری آن نقض شده است یا تاریخ انقضا به پایان رسیده باشد باعث حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی می شود . در این صورت باید سعی کنید برند قرص های ماشین ظرفشویی خود را تغییر دهید.

2- استفاده نادرست از قرص

برخی از قرص ها قبل از استفاده باید از بسته بندی خود خارج شوند در حالی که برخی دیگر دارای پوشش محلول در آب هستند. اطمینان حاصل کنید که از مواد شوینده خود به درستی استفاده می کنید. دستورالعمل استفاده روی جعبه قرص موجود است.

حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی
حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی

3- رطوبت روی قرص

محفظه مرطوب قرص یا دست‌های مرطوبی که با آن قرص را برمی‌دارید می‌تواند باعث شود که قرص به دستگاه پخش‌کننده بچسبد و در زمان مناسب از چرخه خارج نشود. همچنین وقتی رطوبت روی قرص می نشیند باعث می شود قرص سفت ‌شود و بنابراین به خوبی حل نمی‌شود.

4- انتخاب اشتباه برنامه در ماشین ظرفشویی

دستگاه های مدرن دارای برنامه های بسیار متنوعی از جمله شستشو و برنامه های کوتاه با دمای پایین هستند که نیازی به استفاده از مواد شوینده ندارند.

5- فیلترها مسدود شده است

در طول چرخه شستشو، ماشین ظرفشویی پس از استفاده از آب ، آن را برای تمیز کردن از سیستم فیلتر عبور می دهد. از آنجایی که آنها با باقی مانده غذا و چربی آلوده می شوند، فشار آب ضعیف تر می شود و قرص به طور جزئی یا کامل حل نمی شود. بسته به میزان استفاده شما از ماشین ظرفشویی و میزان کثیفی بودن ظروف در ماشین ظرفشویی، فیلترها باید به طور منظم، یک تا چند بار در هفته تمیز شوند.

6 – درب محفظه قرص مسدود شده است

درب محفظه قرص توسط ظروف مسدود شده است. اطمینان حاصل کنید که ظروف را به درستی در دستگاه قرار داده اید و با باز شدن درب محفظه قرص تداخلی ایجاد نمی کنند.

7 – درب مخزن مواد شوینده توسط قرص مسدود شده است

در اکثر ماشین های ظرفشویی، قرص باید به صورت افقی قرار گیرد. وقتی قرص به صورت عمودی یا روی لبه قرار می گیرد، می تواند درب دیسپنسر را مسدود کند و از باز شدن و شستشوی با مواد شوینده جلوگیری کند. برای اطلاع از نحوه صحیح قرار دادن قرص در ماشین ظرفشویی، به دستورالعمل های ماشین ظرفشویی خود نگاه کنید.

دلایل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی که باید توسط تعمیرکار رفع شوند :

1 . خرابی نازل های آبپاش ماشین ظرفشویی

روی تیغه ها سوراخ های کوچکی وجود دارد که آب تحت فشار از آنها خارج می شود. این نازل ها چرخیده و ظروف را با آب آبیاری می‌کند و باعث کف کردن قرص ها می شوند . متأسفانه، در حین کار ممکن است این نازل های آبپاش به دلایل زیر از کار بیفتند:

– سوراخ های این نازل ها با بقایای مواد غذایی، روغن و… مسدود شده و باعث می شود جریان آب ضعیف شود یا تغییر جهت می دهد. به این دلیل، تیغه ها کندتر می چرخند یا اصلاً نمی چرخند.

– آسیب شیمیایی به انژکتورها ظرفشویی و پاک کننده های دستگاه می توانند به مرور زمان نازل ها را خورده کنند. در نتیجه سوراخ ها افزایش می یابد، در حالی که فشار آب ضعیف می شود. بازوهای آبپاش ضعیف می چرخند و کیفیت شستشو افت می کند و باعث می شود آب به قرص ها نرسیده و حل نشوند.
در این صورت لازم است آبپاش ها را برداشته، آنها را بررسی و علت دقیق افت فشار آب را مشخص کنید.
در صورت گرفتگی نازل ها، لازم است اسپرینکلر را تمیز کنید. این کار را می توان به طور مستقل با شستن تیغه زیر آب یا با تماس با تعمیرکار انجام داد. رسوبات سخت در نازل ها با هر جسم تیز (خلال دندان، چاقوی نازک) تمیز می شوند، اما این کار باید با دقت انجام شود تا به خود سوراخ ها آسیب نرساند. در صورت رسوبات شدید آهک، توصیه می شود نازل ها را در محلول اسید سیتریک خیس کنید.
اگر انژکتورها در اثر عوامل شیمیایی آسیب ببینند، باید پروانه را با یک پروانه جدید تعویض کنید.

2 . انسداد در کانال تامین آب

در داخل ماشین ظرفشویی کانال هایی برای تامین آب پروانه ها تعبیه شده است. آنها می توانند در دیواره پشتی ماشین ظرفشویی، در پایین، سقف یا زیر سبد میانی قرار گیرند. به دلیل ورود ذرات غذا، رسوبات آهکی و چربی به داخل کانال ها، ممکن است انسداد در آنها ایجاد شود. اگر کانال تا حدی مسدود شده باشد، اسپرینکلر می چرخد، اما به آرامی. با انسداد کامل، هیچ چرخشی وجود نخواهد داشت. در هر صورت، به دلیل عدم گردش عادی آب، ظروف بد شسته می شوند و قرص حل نمی شود.

3 . خرابی پمپ سیرکولاسیون

این دستگاه وظیفه گردش آب در هنگام شستشو را بر عهده داشته و اغلب با بقایای مواد غذایی و چربی مسدود می شود و به همین دلیل گردش آب مختل می شود. همچنین به دلیل گرفتگی، تیغه های پروانه ممکن است بشکنند. در هر دو مورد، فشار آب کاهش می یابد، جت ها مخزن را به خوبی آبیاری نمی کنند و قرص حل نمی شود.

4 . خرابی محرک (توزیع کننده جریان آب)

در حین کار ، ماشین ظرفشویی جریان آب بین آبپاش ها را در مراحل مختلف شستشو تغییر می دهد. اغلب، محرک شبیه یک واحد متشکل از یک موتور و دو دیسک است. یکی از دیسک ها قفل می شود و دارای سوراخ هایی برای جریان آب است. بسته به موقعیت این دیسک، آب به تمام یا فقط برخی از پروانه ها می رود. با گذشت زمان، چرخ دنده موتور و دندانه های دیسک ها فرسوده می شوند، چرخش متوقف می شود و مکانیسم در یک موقعیت ثایت می شود . گاهی اوقات موتور محرک به دلیل ورود رطوبت از داخل جعبه پرکننده نشتی می سوزد. در مدل های ماشین ظرفشویی مجهز به شیر مغناطیسی برای تنظیم جریان آب، محرک اغلب به دلیل ولتاژ ناپایدار از کار می افتد و باعث حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی می شود . محرک قابل تعمیر نیست و باید با یک محرک جدید جایگزین شود.

برخی دیگر از عواملی که باعث حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی می شوند عبارتند از: خرابی المنت گرمایشی دستگاه ، خرابی سنسور دما، سیم کشی یا کنتاکت های معیوب در المنت گرمایش یا مدار سنسور دما

برای عیب یابی و رفع مشکل حل نشدن قرص در ماشین ظرفشویی در کرج ، با ماهان سرویس تماس بگیرید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *